maandag 21 mei 2018

Camboulan crochet; ofwel het vervolg op weefhaken

Het weefhaken ontstond door het gebruik van merkdraden in haak- en breiwerk. Om de 10 of 20 steken een draad in een andere kleur laten 'meelopen' zodat je sneller kan zien of je niet ergens een telfout hebt gemaakt. Voor de basisuitleg van weefhaken kan je de blog daarover lezen.
Vanwege de mee te weven draden is het vooral geschikt voor kleinere projecten zoals een tasje. Te lange draden raken sneller in de knoop. Het was daardoor ook een prima werkje om mee te nemen naar de picknickplek in het Franse dorp waar ik woon*.

In en om het dorp heeft elke kleine plek een eigen naam. De picknickplek heet 'Camboulan'. Of het vernoemd is naar het gelijknamige kasteel? Geen idee.

Terwijl mijn hond in de rivier aan het vissen (opjagen) was, probeerde ik variaties uit op het allereerste simpele begin - namelijk de draden gewoon steeds naar achteren slaan en een vaste haken tussen de draden van de basisdraad.

P.S. Het Franse woord voor haken is 'crochet'...
Op mijn website kan je de foto's vinden van elke stap/rij van het vierkant hiernaast op de foto. Onder de meeste foto's staat een link naar een filmpje van de betreffende steek of actie.

Of bekijk de filmpjes direct via youtube klik hier.
* De ironie van mijn bestaan is dat ik het niet verder heb geschopt dan bijstandsmoeder in Zuid-Frankrijk... (één van mijn motto's - met een knipoog)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten