donderdag 12 december 2019

Acht sokken tegelijk breien

Eén voor één

















In april had mijn tante laten zien hoe je een sok met Hollandse hiel moet breien. Ze had het al eens voor me opgeschreven, maar ik kwam er niet helemaal uit.



Zien doen is zelf doen en elke sok werd beter.

Om het goed te leren - stap voor stap - besloot ik acht sokken tegelijk te breien. Eerst letterlijk op een rondbreinaald... (zie schematische tekening) maar de kabel ervan krulde teveel om overzicht te kunnen hebben en de 8 draden raakten daardoor steeds verward.

Kortom, alles overgezet op dubbele naalden van 2,5 tot 3. Gelukkig had ik er genoeg. Daarna steeds een deel gebreid.

Eerst de boorden. Het lukt nog niet om de overgang tussen twee naalden goed strak te krijgen. Misschien ook omdat ik de gelegenheid gebruikte om op de Noorse manier te breien... maar ze zitten toch lekker strak.

Vervolgens steeds 8x een volgende fase: rechte deel enkel, grote hiel, kleine hiel, steken opnemen en een toer breien, spie, recht deel voet, teen.

Het is de moeite van herhaling waard. Je hoeft niet telkens opnieuw te kijken wat je moet doen. Bij de eerste even goed de notities lezen, maar daarna gaat het makkelijk.

Fase voor fase - 8x


Schema voor 4 sokken tegelijk op een rondbreinaald. Met een niet-krullende kabel én de bolletjes in een sorteerbak o.i.d. zou dit goed moeten lukken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten